lørdag 17. november 2012

Weekend getavay!

 

SUSHI OG PINNEKJØTT!

 

I helgen bar det avgårde til Bømlo og vårt hytteparadis. 

Langhelg meg Sushi og pinnekjøtt på menyen. 

Salmalaks som er perfekt og best egnet til sushi. Bømlo er som de fleste vet, 

der de produserer salmalaksen, og da er det naturlig å lage sushi av salmalaks akuratt her:)

 

Aldri laget sushi før?

Urtolig lett forklart på pakken (sushi kit fra blue dragon eller saitaku). 

Den inneholder: 

 

Bambusmatte

Eddik

Wasabi

Spisepinner

Ingefær

Soyasaus

 

   

Snu tangplaten og få risen på utsiden og trill den raskt i varm olje,

da blir den crispy og god på utsiden.

 



 

Det de ikke nevner er at det er viktig med litt vann på hendene når en håndterer

risen, den er utrolig klebrig. Et godt tips er å kjøpe latex eller vinyl handsker på apoteket. 

Et must i kjøkkenskuffen. 

Når risen skal over på tangflaket er det best å smuldre det over og så dytte det på plass.

Ikke for mye ris, da blir det voldsomt å spise.

 

 

Råmarinert salmalaks:

Skjær laksen i tynne skiver og fordel de utover et fat. 

skvis over en blanding av sitron, hvitvin og hvitløk

1 sitron

1 ss hvitvin

1 fedd most hvitløk

 eller hvitløkspasté

 

La det ligge i en times tid i kjølsekapet. 

Du kan å se at laksen begynner å bli hvit, 

det er "steike" prosessen som starter pga syren fra blandingen.      





Sashimi med laks, scampi, ål, tunfisk e.l er kanllgodt. 

En fin prikk over i'en er å lage et belte av tangflaket og legge det rundt risen og fisken. 

Dryss gjerne litt sesamfrø på noe av maten for dekorering. 

Har fått servert både bringebær, jordbær og appelsin på sushi, 

veldig godt og dekorativt. 

Lodderogn i varierte farger er også veldig fint.  

 

 

 

 

DRIKKE!



 Champagne J. Dumangin Fils 

Champagne Rosé brut

Premier Cru

En utrolig god Rosé som passer veldig godt til sushi, selvfølgelig er chablis eller sanserre en klassiker. 



MEG!



 

Hver gang jeg skal klippe meg MÅ jeg dra til Bømlo. 

Cecilie Grønås ved Idésalongen på Bremnes, 5 min unna rorbuen, er min faste frisør. 

Er superfornøyd hver gang jeg drar der i fra.

Idésalongen i gamle bankbygg på Bremnes, Bømlo er stedet å ta en klipp. 

PS: De har hudbehanling i rommet vedisden av. 

Nå er jeg nyklippa og fin:) Klar for julebord!

 

 

Mens vi venter på pinnekjøttet!


 

JAAAAAAAAAA! Gleder meg til å smake på årets første pinnekjøtt! 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar